Ekopracownia 2023

» Ekopracownia 2023

Zajęcia przeprowadzone w ramach realizacji projektu "Ekopracownia - zielone serce szkoły"

 

14.09.2023 r. Koło przyrodnicze klasa IV   - Barwniki fotosytetyczne

Koło przyrodnicze to doskonałe miejsce do zagłębiania i odkrywania tajemnic świata. Miejsce, gdzie można eksperymentować, aby samodzielnie wykonać, zobaczyć i dowiedzieć się jakimi prawami rządzi się przyroda. Dzięki powstałej w naszej szkole ekopracowni  uczniowie klasy IV w ramach zajęć wynikających z projektu „Ekopracownia – zielone serce szkoły” w miesiącu wrześniu zapoznali się z wyposażeniem pracowni, oznaczyli pomoce dydaktyczne oraz sprzęt multimedialny. Kolejne zajęcia stały się podstawą do odpowiedzi na pytanie: Czy zielony liść ma w sobie tylko zielony barwnik? Czwartoklasiści różnokolorowe liście pocięli na małe kawałeczki i utarli ze szczyptą pisaku i alkoholu w moździerzach, aby uzyskać ekstrakt soku z wybranego koloru liścia. Po dodaniu benzyny, wstrząśnięciu i odwirowaniu jej na sznurku, w probówce utworzyły się trzy warstwy: górna żółtawo-zielonkawa i klarowna, środkowa – lekko mętna, w kolorze przypominającym liść oraz dolna – osad. Na podstawie wykonanego eksperymentu doszli do wniosku, że zielony liść zwiera różne barwniki tj: zielony – chlorofil, który jest najważniejszym barwnikiem odpowiedzialnym za fotosyntezę, czerwony, pomarańczowy, żółty i fioletowy. Te dodatkowe barwniki pomagają roślinom w różnych procesach – ochrona przed promieniowaniem słonecznym, czy przyciąganie owadów zapylających. Eksperyment z barwnikami fotosyntetycznymi dostarcza informacji na temat oddziaływania światła na proces odżywiania się roślin – fotosyntezę, pozwala lepiej zrozumieć, jak rośliny zielone przetwarzają energię słoneczną na składniki odżywcze.  Barwniki fotosyntetyczne to niezwykłe substancje, które zapewniają życie na Ziemi. Dzięki nim możemy cieszyć się zielonymi lasami i kolorowymi kwiatami. Zachęcamy wszystkich do zgłębiania tej tematyki i odkrywania tajemnic świata fotosyntezy.

 

Koło przyrodnicze w klasie 6

Zajęcia zrealizowane z wykorzystaniem modułu "Powietrze" - zakupionego w ramach projektu "Ekopracownia". Uczniowie sprawdzają za pomocą siłomierza, jak "mocne" jest powietrze, czyli ile siły należy użyć, aby odciągnąć tłok w strzykawce przy zatkanym wlocie powietrza.

 

Zajęcia z wychowawcą - klasa 6

Uczniowie klasy 6 pracując w grupach opisywali cechy dobrych i złych zespołów klasowych, wykorzystując do podsumowania zajęć monitor interaktywny.

 

Matematyka - klasa 5

Uczniowie klasy 5 podczas matematyki wykonywali obliczenia na monitorze interaktywnym.

 

Ukryte kolory – koło przyrodnicze klasa IV

Wrzesień to początek jesieni, a to oznacza, że natura zaczyna przybierać piękne, złote i ciepłe barwy. A jakie kolory ukryte są w świetle białym? Na to pytanie czwartoklasiści szukali odpowiedzi przeprowadzając doświadczenie pokazujące rozszczepienie światła białego na poszczególne składowe. W tym celu wykonali papierowe spektroskopy i obserwowali przez nie światło pochodzące z rożnych źródeł. Zaobserwowali, że spektroskop dzieli wiązkę światła białego na składowe kolory i prezentuje każdy z nich osobno w formie widma – tęczy.

 

 

Zajęcia z biologii w klasie VII

Szkielet człowieka. Budowa i funkcje szkieletu. Ekopracownia - wykorzystanie multimediów, plansza szkielet człowieka.

Mieszaniny

Chemia klasa VII – 06.10.2023 r., wykorzystanie naczyń oraz sprzętu laboratoryjnego z ekopracowni.

Mieszaniny chemiczne to kombinacje dwóch lub więcej substancji, które są ze sobą połączone, ale nie tworzą nowej substancji. W laboratorium stosuje się wiele różnych naczyń do przeprowadzania eksperymentów chemicznych tj.: kolba stożkowa - służąca do przygotowania i ogrzewania roztworów chemicznych, cylinder miarowy – do odmierzania objętości cieczy, czy bagietka do mieszania cieczy. Uczniowie mieli możliwość projektowania i przeprowadzania doświadczeń opisujących cechy mieszanin jednorodnych i niejednorodnych.

 

 

Właściwości cieczy

Koło przyrodnicze  - klasa 6  - 10 października 2023 r.

 

Uczniowie klasy 6 na zajęciach koła przyrodniczego wykonywali doświadczenia pokazujące właściwości cieczy. Obserwowali jak działają siły spójności międzycząsteczkowej wody, napięcie powierzchniowe cieczy oraz jak zaobserwować różnice w gęstości cieczy. Wykonali też doświadczenie obrazujące wpływ detergentów na siły spójności wody i wyjaśniali, w jaki sposób można usunąć brud z odzieży podczas prania.

 

 

Świat w powiększeniu, czyli obserwacje za pomocą mikroskopu.

Koło przyrodnicze zajęcia – 12.10.2023 r.,

Podczas tych zajęć uczniowie poznali budowę mikroskopu optycznego, nabyli umiejętności prawidłowego posługiwania się mikroskopem. Obserwowali obrazy w powiększeniu z wykorzystaniem gotowych preparatów.  Mikroskopowanie jest jedną z często stosowanych metod na zajęciach przyrodniczych. Uczniowie mają możliwość obserwacji drobnych szczegółów organizmów w powiększeniu. Mogą również badać strukturę i funkcje komórek roślinnych i zwierzęcych, obserwować tkanki i narządy, daje to możliwość samodzielnego badania, rozwija umiejętności: obserwacji, cierpliwości, precyzji i analizy badawczej.

Pozwala uczniom poznanie i zrozumienie mikroświata.

 

 

Powietrze - konwekcja, rozprężliwość i smog

Koło przyrodnicze  - klasa 6  - 24 października 2023 r.

 

Podczas zajęć koła przyrodniczego uczniowie poznawali w właściwości powietrza, dzięki zestawom edukacyjnym Ekopracowni przeprowadzili doświadczenie pokazujące konwekcję gazów, następnie sprawdzili, jak działa szybkie rozprężanie powietrza zamkniętego w butelce i uzyskali mgłę. Kolejne doświadczenie związane było z laboratoryjnym uzyskaniem smogu w menzurce. Uczniowie ochłodzili wodę w misce lodem, następnie zanurzyli w niej menzurkę pustą w środku. Po zapaleniu kadzidełka wsunęli dymiącą słomkę do menzurki i po kilku chwilach ją wyjęli. Okazało się. że dym z menzurki nie uciekał, pozostawał nisko na tym samym poziomie do momentu, aż temperatura na zewnątrz wyraźnie wzrosła. Wówczas dym się podnosił. Uczniowie wyjaśnili tę sytuację dzięki znajomości zjawiska konwekcji cieplnej.

 

 

Badanie składu powietrza. Koło przyrodnicze klasy IV

Powietrze jest mieszaniną gazów. Składa się głównie z azotu (około 78%) i tlenu (około 21%), ale zawiera również inne gazy, takie jak argon, dwutlenek węgla, neon, hel, krypton i metan, wraz z dodatkowymi śladami innych gazów i zanieczyszczeń. Tlen stanowi ok. 1/5 składu powietrza, aby to udowodnić przeprowadziliśmy eksperyment. Na środku krystalizatora wypełnionego do ¾ wysokości, umieściliśmy palącą świecę i przykryliśmy cylindrem miarowym. Po nakryciu świeczki cylindrem płomień palił się mniej intensywniej, aż w końcu zgasł. Do cylindra powoli zasysała się woda. Jej poziom wzrastał, aż osiągnął ok. 1/5 objętości cylindra. Świeczka paliła się dopóki w cylindrze znajdował się gaz podtrzymujący spalanie – tlen.

Wędrująca woda”   - koło przyrodnicze klasy IV

Eksperyment wędrująca woda to ciekawe doświadczenie, do przeprowadzenia którego przygotowaliśmy 6 zlewek podobnej wysokości. Do co drugiej wlewaliśmy wodę, a następnie dodaliśmy barwniki. Do tak przygotowanych zlewek wkładamy złożone w paski papierowe ręczniki. Po pewnym czasie poziom wody w zlewkach był taki sam.

"Co dzieje się w chmurze i jak z niej pada deszcz" koło przyrodnicze klasy IV

Słoik napełniamy wodą do 3/4 wysokości, na pozostałą część wyciskamy piankę do golenia, za pomocą pipety zakraplamy barwniki na tę mieszankę. Obserwowaliśmy barwny deszcz…

 

 

„Żywe zapałki”  - koło przyrodnicze klasy IV

Drewniane zapałki mają budowę wewnętrzną taką samą jak komórki roślinne. Suszenie tkanki roślinnej sprawia wyparowanie wody z komórek roślinnych i pozostają tylko puste kanaliki. Wystarczy tylko trochę dodać wody na wysuszone zapałki, a od razu zostanie ona wciągnięta i zacznie wypełniać te puste, wyschnięte kanaliki. Takie zasysanie wody przez wyschnięte kanaliki nazywamy EFEKTEM KAPILARNYM, które jest wywołane napięciem powierzchownym cieczy. Powstanie zjawiska efektu kapilarnego (zjawisko włoskowatości) pozwala roślinom transportować wodę z solami mineralnymi z korzeni w górę do najwyżej położonych liści.

„Musujący eksperyment” - koło przyrodnicze klasy IV

Wodę farbujemy barwnikiem. Do wysokiego naczynia wlewamy olej, następnie dodajemy wodę z barwnikiem. Już w tym momencie eksperyment zaczyna być ciekawy, ponieważ bąble z wody zaczynają powoli się poruszać. Dodając do tego tabletkę musującą, w naczyniu zaczyna tworzyć się prawdziwa lawa…

 

Koło przyrodnicze klasa VI - 7 listopada 2023 r.

 

Uczniowie wzięli udział w serii doświadczeń pokazujących energię wewnętrzną ciał oraz jej zmiany pod wpływem działania sił zewnętrznych.

 

Doświadczenie z lodem oraz krążkami wykonanymi z różnych materiałów - metalu, drewna i pianki poliuretanowej pokazało, który z tych materiałów najszybciej oddaje i zabiera ciepło z otoczenia, a tym samym zmienia energię wewnętrzną.

 

Kolejne doświadczenie miało za zadanie pokazać, że siła uderzenia w ciało potrafi zmienić jego energię wewnętrzną, co objawiało się wzrostem temperatury wewnątrz ciała. Uczniowie zrzucali z wysokości 2 metrów butelkę wypełnioną wodą na krążek plasteliny znajdujący się między dwiema drewnianymi deseczkami. Do plasteliny podłączona była sonda termometru elektronicznego, która pozwalała bardzo dokładnie odczytywać zmiany temperatury plasteliny. Uczniowie obserwowali zmiany temperatury dochodzące do 0,5 stopnia Celsjusza.

 

Wiatromierz

Podczas zajęć koła przyrodniczego czwartoklasiści budowali wiatromierze. To była świetna okazja, aby  się nauczyć wielu ciekawych rzeczy o energii wiatru i zastosowaniach tego typu urządzeń. Proces budowy był fascynujący i wymagał kilku etapów.  Budowa wiatromierza była nie tylko edukacyjna, ale również satysfakcjonująca. Po zakończeniu budowy, przyszedł czas na testowanie wiatromierza. Ruch powietrza względem powierzchni Ziemi nazywa[1]my wiatrem. Wiatr powstaje, gdy powietrze z obszarów o wyższym ciśnieniu wędruje do obszarów o niższym ciśnieniu. Urządzeniem służącym do pomiaru prędkości tego zjawiska jest wiatromierz. Po zakończeniu projektu uczniowie byli bardziej świadomi tego, jak energia wiatru może być wykorzystywana w praktyce.

Koło przyrodnicze - klasa 6

Elektryzowanie ciał przez tarcie - doświadczenia.

 

 

Koło przyrodnicze klasa 6

Elektryzowanie ciał - doświadczenia z balonami

 

Szkolenie nauczycieli - 20.02.2024 r.

 

Zajęcia koła przyrodniczego - Obwody elektryczne - 27 lutego 2024 r.

 

Uczniowie poznali metody prawidłowego łączenia odbiorników elektrycznych z podłączeniem mierników prądu - woltomierza i amperomierza.

 

15 lutego 2024 r.

Wędrówka pokarmu - koło przyrodnicze w klasie IV

 

Wędrówka pokarmu to proces przechodzenia pożywienia przez układ pokarmowy człowieka. Jest to niezbędny proces, dzięki któremu organizm może przyswoić składniki odżywcze z jedzenia i wykorzystać je do prawidłowego funkcjonowania. Dlatego ważne jest, aby dbać o odpowiednie odżywianie i regularne spożywanie zdrowych posiłków.

 

 

Zajęcia koła przyrodniczego - kl VI  12 marca 2024 r.

"Czy światło może wytworzyć prąd? Ogniwa fotowoltaiczne."

 

Uczniowie podczas zajęć sprawdzali, w jaki sposób ogniwa fotowoltaiczne produkują prąd.

 

 

Zajęcia koła przyrodniczego - kl VI

"Światło - rozszczepienie światła. Budowa spektroskopu."

 

Uczniowie wykonywali papierowe spektroskopy z wykorzystaniem płyty CD jako podstawy i obserwowali rozszczepienie światła padającego na płytę - światła białego oraz światła przechodzącego przez filtry czerwony i niebieski.

11.04.2024 r.

Budowanie urządzenia oczyszczającego wodę filtr pionowy - zajęcia praktyczne na kole przyrodniczym w klasie IV

 

Budowanie pionowego filtra wody jest dość proste i można to zrobić z kilku prostych składników. Na zajęciach koła przyrodniczego klasa IV podjęła się zadania zbudowania pionowego filtra wody. Zestaw, dzięki któremu można obserwować zjawisko naturalnej filtracji wody składał się z:  żwiru, piasku, węgla aktywnego, papieru filtracyjnego oraz  miarki o poj. 50 ml.
Zajęcia, podczas których uczniowie zbudowali pionowy filtr wody, przyniosły wiele korzyści, między innymi:

  1. Poznanie zasad działania filtrów wody i zrozumienie procesów oczyszczania wody.
  2. Rozwijanie umiejętności manualnych poprzez budowanie filtru wody.
  3. Doskonalenie umiejętności pracy w grupie i współpracy podczas realizacji projektu.
  4. Podniesienie świadomości ekologicznej i importancji dbania o czystość i jakość wody pitnej.
  5. Praktyczne doświadczenie i nauka poprzez działanie, co wpływa pozytywnie na zapamiętywanie przekazywanej wiedzy.
  6. Motywacja do dalszej nauki i eksploracji zagadnień związanych z przyrodą i ochroną środowiska naturalnego.

 

 

Działaj, badaj, obserwuj

W ramach zajęć koła przyrodniczego uczniowie klasy IV wykonali model pagórka z masy solnej. Dzięki temu mieli możliwość rozwijania umiejętności pracy w grupach. Praktyczne wykonanie modelu pozwoliło na bardziej konkretną i wymierną naukę niż tylko słuchanie czy oglądanie prezentacji. Połączenie teorii z praktyką powoduje, że  takie zajęcia są atrakcyjne i motywujące dla uczestników, co wpływa pozytywnie na chęć nauki i zaangażowanie.

 

Zajęcia koła przyrodniczego w klasie 6

"Zjawiska optyczne"

Podczas zajęć koła uczniowie poznali rodzaje luster i soczewek oraz ich własności, odbijanie promieni świetlnych, skupianie i rozpraszanie oraz załamanie światła w pryzmacie.

Samodzielnie wykonywali doświadczenia z otrzymanymi lustrami, soczewkami i latarkami, laserami świetlnymi. Uzyskaliśmy tęczowe obrazy rozszczepionego światła białego oraz obserwowaliśmy działanie soczewek, które potrafiły skupiać lub rozpraszać światło.

 

Zajęcia koła przyrodniczego klasa 6

Zanieczyszczenie powietrza - praca z aplikacją Windy

 

Zajęcia odbyły się w pracowni informatycznej, gdyż dotyczyły aplikacji "Windy" pokazującej na bieżąco stan atmosfery na Ziemi.

 

Uczniowie zapoznali się z obsługą aplikacji, jej podstawowymi możliwościami, dzięki którym obserwujemy kierunek i siłę wiatru w dowolnym miejscu, zachmurzenie, rodzaj i siłę opadów, temperaturę, wyładowania atmosferyczne itp.

 

Ważniejszą dla nas funkcją były jednak różne warstwy map dotyczące jakości powietrza. Dzięki nim mogliśmy obserwować obszary Ziemi, na których powietrze jest bardzo zanieczyszczone lub bardzo czyste. Rozwinęliśmy też dyskusję, co powoduje zanieczyszczenie i dlaczego.

 

W kwietniu 2023  roku nasza szkoła przystąpiła do konkursu pn. „EKOPRACOWNIA- zielone serce szkoły” ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie, a w dniu 27czerwca 2023 r. otrzymała dotację w wysokości 48 654,75 zł  na utworzenie ekopracowni. Dotacja została przeznaczona na zakup nowego wyposażenia, sprzętu multimedialnego,  pomocy dydaktycznych związanych z edukacją ekologiczną.

 

Zakupiono:

 

  • Modułowe Pracownie Przyrodnicze - moduł POWIETRZE,
  • Modułowe Pracownie Przyrodnicze - moduł WODA,
  • Modułowe Pracownie Przyrodnicze - moduł ENERGIA ,
  • Modułowe Pracownie Przyrodnicze - moduł Jakość powietrza,
  • Interaktywne Plansze Przyrodnicze - zestaw ,
  • Monitor interaktywny insGraf DIGITAL FUTURE 75 ,
  • Podstawa mobilna do monitorów interaktywnych
  • Projektor multimedialny Epson EB-W49 ,
  • Laptop DELL Vostro Ryzen 5 16GB 512SSD,
  • Walizka Ekobadacza ,
  • Zestaw uzupełniający do Walizki Ekobadacza ,
  • Zestaw do filtrowania wody - pionowy ,
  • Grande - zestaw 21 ,
  • Wieszak na mapy czarny ,
  • Zestaw skał i minerałów ,
  • Globus fizyczny duży ,
  • Model Ziemi ,
  • Klasowe Laboratorium – Mechanika.

 

Otrzymane środki przeznaczono również na  modernizację i remont sali.

W pracowni zaplanowano zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodne z planem zajęć, a także dodatkowe zajęcia, np. spotkania miłośników ekologii, zajęcia pozalekcyjne – koła zainteresowań. Pracownia będzie stanowiła bazę organizacyjno-informacyjną dla osób organizujących akcje ekologiczne,  zajęcia dla przedszkolaków, uczniów  szkoły oraz rodziców i mieszkańców środowiska lokalnego.  W pracowni będą się odbywały prezentacje efektów prac wykonanych przez uczniów w ramach różnego typu projektów.

 

W wyniku realizacji zadania zaplanowano działania zmierzające do prawidłowego ukształtowania wśród dzieci i młodzieży  świadomości poznawczej, eksperymentalno-badawczej, ekologicznej oraz postaw odpowiedzialności wobec najbliższego środowiska przyrodniczego. Pragniemy, by nowa ekopracownia stworzyła możliwość rozpoznawania własnych zdolności, pozwoliła wykonywać w bezpiecznych warunkach ciekawe doświadczenia, a przede wszystkim rozbudziła w młodych ludziach chęć poznania tajemnic świata, kosmosu oraz rozumienia praw rządzących środowiskiem, w którym żyją na co dzień. Chcemy, by zdawali sobie sprawę z tego, że funkcjonowanie w symbiozie z przyrodą i rozumienie jej praw będzie pozytywnie wpływać na jakość życia obecnych i przyszłych pokoleń.

 

Podczas inauguracji nowego roku szkolnego Dyrektor szkoły zaprosiła gości, rodziców i uczniów do obejrzenia powstałej w naszej szkole ekopracowni.